Önemsiz gibi sanıp dikkat etmesek de bu küçük düğmenin aslında oldukça önemli bir işlevi var. Dikiz aynası güvenli sürüç için oldukça önemlidir. Yol kontrolü, yakınlarda başka araç olup olmadığı, şerit değiştirmenin güvenli olup olmadığı ya da arkadan gelen kontrolsüz bir aracın varlığını görme gibi çok sayıda fonksiyonu var. Dikiz aynası geri giderken, park ederken de yararlı olur.
Gündüzleri dikiz aynasını kullanmak oldukça kolay ve kullanışlıdır. Ancak gece araç kullanırken, diğer araçların farları dikiz aynasına yansır ve gözleri kamaştırabilir. Özellikle uzun farlarını açan ve arkadan selektör yapan araçlar varsa, bu durum daha da rahatsız edici olabilir. İşte bu tür durumlar için dikiz aynasının altındaki o küçük mandal işe yarar.
DİKİZ AYNASININ ALTINDAKİ MANDALIN GÖREVİ
Eğer manuel bir dikiz aynanız varsa, alt kısmında bir mandal bulunur. Bu mandalı yukarı veya aşağı hareket ettirerek aynayı ayarlayabilirsiniz. Mandalın bir yönü gündüz sürüş modunu temsil ederken, diğer yönü gece sürüş moduna geçişi sağlar. Bu özellik sayesinde aynanın yansımasını loşlaştırabilir ve arkanızdaki araçların farlarından kaynaklanan kamaşmayı engelleyebilirsiniz. Bu işlevle birlikte görüş alanınız değişmez ve aynayı yeniden ayarlamanıza gerek kalmaz.
Dikiz aynası camı aslında tamamen düz değil, bir ucu diğerinden daha kalın bir yapıya sahiptir. Mandalı çevirdiğinizde, ışığın aynadan nasıl geçtiğini ve yansıdığını kontrol edersiniz.
Gündüz modunda, aynanın arkasındaki yüzey ışığı ve görüntüleri yansıtır. Mandalı çevirip camın yönünü değiştirdiğinizde, özellikle ön tarafın yansıması değişir. Işığın geri dönmeden önce aynanın arkasından geçmesi gerektiği için, görüntü daha loş olur ve arka fardan gelen parlama azalır.
Otomatik kararan aynalar ise sürücünün müdahale etmesine gerek kalmadan daha fazla güvenlik sağlar.
Bazı yeni araç modellerinde artık elektrikli karartma özelliği bulunmaktadır. Bu özellik, araç içerisinde yer alan iki foto sensör sayesinde çalışır. Bu sensörler, aracın önünde ve arkasındaki trafik alanları arasındaki ışık farkını ölçer. Eğer arkadan gelen ışık, önden gelen ışıktan daha fazlaysa, ayna otomatik olarak kararır. Bu sayede sürücünün gözleri kamaşmaz ve arka taraftan gelen farlar sürücüyü rahatsız etmez.
Bu özellik genellikle geri vites seçildiğinde veya iç aydınlatma açıldığında devre dışı kalır. Böylece sürücüye geri manevra yaparken veya iç aydınlatma kullanırken daha net görüş sağlanır.