İstanbul'da bir banka müşterisi, kredi kartı alırken kendisine ‘aidatsız kart seçeneği sunulmadan’ verilen karta yansıtılan 473 liralık aidat ücretini hakem heyetine şikayet etti. Yaptığı başvuru olumlu sonuçlandı ve hakem heyeti aidat ücretinin geri ödenmesine karar verdi.
İKİ ALTERNATİF SUNMALI
Anadolu Ajansı’na (AA) açıklamada bulunan Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mahmut Şahin, bankaların 2014'te çıkan kanunla bu ücreti alma hakkı kazandığını dile getirdi ve bankaların bu ücreti almaları halinde tüketicinin itiraz hakkı bulunduğunu, tüketici hakem heyetine başvurup parasını alabildiğini ifade etti.
Hakem heyetinin müşteriyi haklı bulması için kanunda bazı şartlar bulunduğunun altını çizen Şahin, "Dendi ki tüketiciye iki alternatif sunacaksınız; birisi aidatlı kredi kartı, diğeri aidatsız kredi kartı. Aidatlı kredi kartı dediğimiz şu an taksit yapılabilen, bankalar tarafından çeşitli hediyelerin verildiği kredi kartları. Bunun aidatı var ve bankalar kendi belirledikleri miktarlara göre aidat alıyor. Diğeri de aidatsız yalın kart dediğimiz ve herhangi bir taksit imkanı olmayan, bankanın bir hediye vermediği kredi kartı. Tüketici bu konuda bilgilendirilmek zorunda ve kendisi tercih etmeli yalın ya da aidatlı kartı." Açıklamasını yaptı.
ÖNCE BANKA İLE İLETİŞİME GEÇİLMİŞ
Şahin, İstanbul'da müşteri S.E'nin bir bankadan aldığı kredi kartı için 473 lira aidat ücreti yansıtılması üzerine bankanın müşteri hizmetlerini aradığını, paranın iadesi için hiçbir sonuç alamadığını, kart kendisine verilirken "aidatsız kredi kartı seçeneğinin sunulmadığını" öğrenince aidatın iptali için Kartal Kaymakamlığı Tüketici Hakem Heyetine başvuruda bulunduğunu anlattı.
“BANKA ALTERNATİF SUNDUĞUNU İSPAT ETMEK ZORUNDA”
Aidatsız kredi kartı seçeneğinin sunulup sunulmadığının ispatının tüketicide olmadığını söyleyen Şahin, bankanın bunu ispatlamasının gerektiğine vurgu yaptı. Şahin konuyla ilgili şunları söyledi:
"Banka, tüketiciye yalın kart alternatifini sunup sunmadığını ispat etmek zorunda. 'Bak ben sana burada yazdığı gibi sundum. Sen de altını imzaladın. Ben yalın kartı istiyorum ya da kart istiyorum dedin' diye ispat etmek zorunda. İşte bunun ilk defa bir hakem heyetinden örnek kararı çıktı. İstanbul'da Kartal Kaymakamlığı Tüketici Hakem Heyeti, banka yalın kart alternatifini sunduğunu ispatlayamadığı için kredi kartı aidatının iadesine karar verdi, 473 liralık uyuşmazlık bedeli tüketici tarafına geçti.”
KİMLER AİDATLARINI GERİ ALABİLİR?
Tüm bu detaylara göre kendisine aidatsız, hediyesiz yalın kart seçeneği sunulmadan tarafına aidatlı kredi kartı verilen kişiler aidatlarını geri alma talebiyle tüketici hakem heyetine başvurabilirler.
GERİYE DÖNÜK 10 SENE İÇİN AİDAT İADESİ ALINABİLİR
Aidatlar üzerine ayda ortalama 500 şikayet geldiğini belirten Şahin, aidatsız ya da aidatlı kredi kartı seçeneğinin bankalarca sunulmadığı durumlarda aidatların geriye dönük 10 sene için tamamının iade edilebildiğini söyledi.
Tüketicilerin ücret iadesinin yapılması için hakem heyetine başvurmaları yeterli oluyor.
KARARIN GEREKÇESİ
Kartal Tüketici Hakem Heyetinin karar tutanağının gerekçe bölümünde, "Banka tarafından tüketiciye sunulan kredi kartının ilgili kanun gereği tüketicinin ücretsiz kullanımına sunulması gereken bir kart olmadığı ve mevcut sözleşmenin matbu olduğu ancak tüketicinin sözleşmenin her sayfasını okuma imkanı olmadığı ve sözleşmenin suretinin tüketiciye verilmediği anlaşıldığından tüketicinin talebinin kabulüne karar verildi” ifadeleri yer aldı.