Mayıs ayı itibarıyla, Hasar Maliyet Endeksi (HME) uygulaması zorunlu trafik sigortasında (Kasko) prim artışlarını belirlemede kullanılmaya başlandı.
Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) tarafından Aralık 2023'te duyurulan bu yeni sistemle birlikte, zorunlu trafik sigortası primlerinde en fazla %3 oranında artış yapılabilecek.
SEDDK, sigortalının menfaatlerinin korunması ve hasar prim dengesinde sürdürülebilirliğinin sağlanması amacıyla söz konusu uygulamaya geçti.
Zorunlu trafik sigortası primleri, her ay asgari ücret, yedek parça, bakım-onarım ve motorlu araçlardaki fiyat değişimlerini yansıtacak şekilde güncellenecek. Bu sayede primler, sadece aracın modeli, yaşı ve ikamet edilen bölgeye göre değil, aynı zamanda güncel ekonomik koşullara da bağlı olarak belirlenmiş olacak.
Hasar maliyet endeksi hesaplanırken aylık olarak dikkate alınacak oranlar asgari ücret artış oranının %45'i, Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) harcama endeksinde yer alan yedek parça ve aksesuarlar fiyat artış oranının %30'u, aynı endeksteki motorlu araçlar fiyat artış oranının %15'i, kişisel ulaştırma araçlarının bakım ve onarım fiyat artış oranının %10'u olarak hesaplanacak.
Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) tarafından yayımlanan genelgeye göre, mayıs ayında zorunlu trafik sigortası primlerinde en fazla %3 artış yapılabilecek. Bu artış, hasar maliyet endeksine göre hesaplandı.
SEDDK'nın bu kararıyla birlikte sigorta şirketleri, mayıs ayında zorunlu trafik sigortası poliçe fiyatlarını en fazla %3 oranında yükseltebilecek.
İstanbul Ticaret Odası (İTO) Sigortacılık Meslek Komitesi Başkanı Özgür Yılmaz, hasar maliyet endeksinde en önemli kalemin asgari ücret artışı olduğunu belirterek, şu ifadeleri kullandı:
"PRİMLERİN ÇOK FAZLA YÜKSELECEĞİNİ DÜŞÜNMÜYORUM"
Hasarlar mevcut asgari ücret düzeyine göre belirleniyor. Bir işçinin maaşının artıyor olması, tüm maliyetlere yansıdığı için hasar onarım fiyatı da otomatikman artmış oluyor. Hükümetten yapılan açıklamaya göre, asgari ücrete ara zam olmayacak. Bu zammın olmaması hasar maliyet endeksini artırmayacağı için zorunlu trafik sigortasında primlerin çok fazla yükseleceğini düşünmüyorum.
Trafik sigortalarındaki prim oranlarının sektördeki şirketleri olumsuz etkilediğine dikkat çeken Yılmaz, kasko sigortalarında olduğu gibi serbest tarife uygulamasına geçilmesi gerektiğini savundu.
Mevcut sistemde, kaza yapmayan ve hasarsız sürücülerin dahi yüksek prim ödemek zorunda kaldığını belirten Yılmaz, serbest tarife modelinin uygulanmasıyla sigortalıların daha makul primlerle poliçe sahibi olabileceğini dile getirdi.
Sektörün yarı serbest tarifeye geçiş önerisini değerlendiren Yılmaz, sözlerini şu şekilde noktaladı:
Üst sınırın devlet tarafından belirleneceği bir tarifenin uygulanması daha mümkün. Bu tarife ile sigorta şirketlerinin hasardan elde edilen zararı kurtarabilmek adına primlendirmesini kendi yapabileceği bir aralık hakkı tanınabilir. Sektör temsilcilerinin otoriteye bu taleple gittiklerini biliyoruz. Bu çalışmaları da düşünürsek ben hasar maliyet endeksi uygulamasını serbest tarifeye hazırlık olarak görüyorum.