Resmi Gazete’de yayımlanan yeni yönetmenliğe göre, yetki belgesi olmayan bireylerin ve firmaların ikinci el araç satış ilanı vermesini yasaklanıyor.
İnternet üzerinden yapılan ikinci el araç satışlarına getirilen bu düzenleme, otomobil pazarındaki dengesiz fiyat politikasını dengelemeyi amaçlıyor ve eleştirilerin odağındaki bu uygulamaları disipline ediyor.
27 Ağustos tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan Ticaret Bakanlığı Motorlu Kara Taşıtlarının Ticareti Hakkında Yönetmelik’e göre, işletmelerin ilan verirken uyması gereken kurallar ve ilan sitelerinin sorumlulukları detaylandırıldı.
Otomobil satışlarında yeni dönem! Bakan Bolat duyurdu: Artık araç satmak o kadar kolay değil
Yetki belgesi olmayanların motorlu kara taşıtı pazarlama ve satış faaliyetleri ticari kapsamda engellenmeye devam edecek. Bir yıl içerisinde üçten fazla ikinci el araç satışı gerçekleştiren kişiler, bu işlemleri ticari faaliyet olarak kabul edecek.
İkinci el araç satışıyla ilgili ilan verirken uyulması gereken kurallar şu şekilde sıralandı:
MADDE 21:
a) İlanlarda yetki belgesi numarası, işletme adı veya unvanı ve diğer gerekli bilgilerin güncel olarak belirtilmesi zorunlu.
b) Üçüncü şahısları yanıltıcı bilgi ve belgelerin kullanılmamalı.
c) İkinci el aracın satılması, teslim süresinin dolması veya ilan verme yetkisinin sona ermesi durumunda, ilan faaliyeti derhal sonlandırılmalı.
İlan platformlarının sorumlulukları ise şu şekilde düzenlendi:
MADDE 22:
Motorlu kara taşıtlarının satışına yönelik ilanlara ev sahipliği yapan platformlar, işletmelerin üyelik veya kaydını yapmadan önce Bilgi Sistemi üzerinden yetki belgesi kontrolü yapmak ve belgesi olmayan işletmelere izin vermemekle yükümlü.
Gerçek kişilerin ad, soyad ve kimlik bilgileri ile tüzel kişilerin unvan ve telefon numaralarının doğruluğunu teyit etmek, bu bilgileri yılda en az bir kez kontrol etmek ve beş yıl süreyle saklamak zorunda.
İlan veren kişilerin kimlik bilgileri eksiksiz şekilde gösterilmeli ve ilan konusu taşıtın ilan veren kişiye ait olduğu doğrulanmalı.
İlanlara yönelik talep ve şikayetlerin internet ve telefon yoluyla iletilebilmesi için müşteri hizmetleriyle iletişim imkânı sunulmalı.
Piyasayı bozucu veya tüketiciyi yanıltıcı ilanları önlemeye yönelik tedbirler alınmalı.