Bankalar kredi vermemek için resmen yarış içine girdi '400 Bin TL'nin geri ödemesi 'yok artık' dedirtti'

Bankalar kredi vermemek için resmen yarış içine girdi '400 Bin TL'nin geri ödemesi 'yok artık' dedirtti'

Nisan ayıyla birlikte sıfır otomobil fiyatlarındaki güncellemeler gündeme geldi. 2023 ve 2024 modellerinde birçok markanın fiyatlarını arttırıldığı görülüyor. Ancak araç almak isteyenler için geçen yıl başlatılan indirim kampanyaları Nisan ayı itibarıyla sona erdi.

Sektör temsilcileri, tüketicilerin bankalara başvurduğunda sıfır kilometre veya ikinci el araçlarda BDDK'nın getirdiği vade ve tutar kısıtlamaları nedeniyle istedikleri krediyi alamadıklarını belirtiyor.

Merkez Bankası'nın ardı ardına faiz artışları, geleneksel hale gelen otomobil kampanyalarının sıfır araçlarda büyük ölçüde yavaşlamasında belirleyici faktör oldu. Diğer yandan ikinci el araç pazarında kapanan kredi kaynakları, tüketicilerin kredi kartı taksitleri ve senetle satın alma seçeneklerine yöneldiği bir döneme işaret ediyor. Bu durum, alışveriş sürecinde zorluklar yaşatan bir faktörken, galeriler ve aracı kurumlar az karla az stokla hızlı satışı tercih etmeye başladı.

asgari-ucret-8.jpg

Otomobil kampanyalarının sona erdiği ve sıfır kilometre otomobil bayilerinin, kendi imkanlarıyla finanse edemedikleri farkları ödemekte zorlandığı belirtilirken özellikle 200-300 bin TL aralığında sıfır faiz kampanyalarının Nisan ayı itibarıyla sonlandığı ifade ediliyor.

Sektör temsilcileri, finansman tarafında birçok problemle karşı karşıya olduklarını ve tüketicilerin BDDK'nın getirdiği vade ve tutar kısıtları nedeniyle istedikleri krediyi alamadıklarına dikkat çekiyor.

2.jpg

Otomotiv sektöründe konuşan Otomerkezi CEO’su Muhammed Ali Karakaş, “Son 4-5 ay içinde kredi kartlarıyla satışlar yapılmaya başlandı. Ancak kredi kartı komisyonları son dönemde arttı. Kredi kartı seçeneği hala krediye göre avantajlı olabilir ancak birçok satıcı senetli sistemle yüzde 70'e kadar kredilendirme yapmaya başladı. Şu anda tüketicinin önünde 1. kredi kartıyla 12 taksit veya 2. senetli sistemle 48 ay vade gibi seçenekler var. Tüketiciler bu yollarla alışveriş yapmaya çalışıyor ancak genel olarak finansal destek, otomotiv piyasasında sınırlı” dedi.

emkli-pro.jpg

Karakaş, “Güncel durumun sürdürülebilir olmadığını düşünüyoruz, faizler en azından Merkez Bankası politika faizi dolaylarında olmalı. Son artışlarla bankalar daha yüksek faizler belirledi ve kredi musluklarını neredeyse kapattılar. Bayram ve yaz ayları hareketlilik getirse de, bunu destekleyecek finansmana ihtiyaç var” şeklinde konuştu.

“Kimse bu yükün altına girmek istemiyor” diyen Karakaş, “Galeriler ve aracı kurumlar yüksek faizlerle otomobil stoklamak istemiyor. İkinci el piyasada pandemi dönemine kıyasla daha az stok ve az karla hızlı dönüşüme geçildi. Ancak bu durum, otomobilin fiyatı ve ödeme seçeneklerindeki esnekliklerle mümkün. Şu anda ikinci el piyasada belirsizlik hakim. Piyasa talep ve hareketlilik gösteriyor ancak buna uygun finansman desteği yok” şeklinde konuştu.

turkiiis.jpg

Parasal sıkılaşma politikalarının tüketicileri zorladığını belirten Karakaş, “Mevcut durumda galeriler otomobil almaktan kaçınıyor. Uzun dönem kiralamada da durum benzer, 1 milyonluk bir otomobili 24 ayda 2,5 milyon TL geri ödemeniz gerekiyor. Sektörde kimse bu yükü almak istemiyor, kiralama ve filo değişimleri yavaşladı. Genel olarak sektör sıkışmış durumda” dedi.

İlgili Haberler
YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.