İki yıllık kapsamlı bir araştırmanın sonucunda hazırlanan Akaryakıt Sektörü Analiz Raporu, beyaz bayrak sahibi istasyonların ve sürücülerin bulundukları yerlere göre en ekonomik yakıtı sunan istasyonları belirlemeyi amaçlıyor. Ancak, bu tür bir sistemin uygulanmasının mevcut yasal düzenlemeler çerçevesinde gerçekleştirilmesinin zorluklarına işaret eden kurum, mevcut mevzuatın bu uygulamayı desteklemediğini vurguluyor.
BEYAZ BAYRAKLI İSTASYONLARIN" ÖNÜ AÇILSIN
Kuruluş, 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu'nun yürürlüğe girdiği dönemde, fiziki kaçakçılık suçlamalarının yaygın olduğu ve bu nedenle standart bir bayilik sisteminin oluşturulmasının zorunlu olduğunu belirtti. Raporda şunları kaydetti:
"Bayilerin sadece dağıtıcılar ile yaptıkları anlaşmalardan kaynaklanan bir piyasa yapısının rekabetçi yapının tesisi bakımından yeterli olmadığı, yasadışı ticaret ile mücadele hususu ayrık tutulmak kaydıyla münhasır bayilik ilişkisi olmadan da akaryakıt satışını mümkün kılmak için alternatif bir model olan 'beyaz bayraklı' istasyonların önünün açılması ve böylece Kanun'da değişiklik yapılarak yalnızca münhasırlık şartına bağlı dağıtım/bayilik sisteminin ihtiyari hale getirilmesi gerektiği, böylece dağıtım şirketlerini daha rekabetçi bir fiyatlandırmaya zorlayacak yapının oluşturulabileceği değerlendirilmektedir."
EPDK GÖREVE ÇAĞIRILDI
Enerji sektöründe rekabetin artırılması amacıyla, "beyaz bayraklı" akaryakıt istasyonlarının kendi tedarik kaynaklarını belirlemelerinin önemi vurgulandı. Bayilerin farklı dağıtım şirketleri ve rafinerilerden serbestçe alım yapmalarını mümkün kılacak yasal düzenlemelerin yapılması gerektiği belirtildi. Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu'na (EPDK), bu konuda gerekli adımların atılması çağrısında bulunuldu.
Ayrıca, Sabah gazetesinde yer alan habere göre, kurum tarafından EPDK'ya, sürücülerin bulundukları konuma en yakın ve en uygun fiyatlı akaryakıtı sunan "beyaz bayraklı" istasyonların bir mobil uygulama üzerinden listelenmesi önerisi getirildi.