Türk kamyon ve ticari araç üreticisi ASKAM, ABD merkezli olup Türkiye'nin en büyük kamyon üreticisi olmayı başardı.
Türkiye pazarında uzun yıllar boyunca üretim yapan birçok büyük firma bulunuyor. Türkiye'nin ilk kamyon üreticisi olarak bilinen bir firma bu kapsamda ele alınabilir.
Ancak, kuruluşundan itibaren uzun bir süre faaliyet gösteren bu dev firma, sonraki yıllarda zorlu bir sürece girdi ve faaliyetlerini sonlandırdı.
Türkiye pazarında ilk tuvaletli kamyonu üreten ve ülkenin kamyon üretiminde öncü olan ASKAM'ın kuruluşu 1962 yılına dayanmaktadır.
DODGE, FARGO, DESOTO MARKA KAMYONLARI ÜRETTİ
Chrysler, 1962'de Orta Doğu'da bir pazar payı elde etmek amacıyla Türkiye'ye adım attı ve Çiftçiler Holding ile birlikte ortak bir girişim başlattı.
Bu girişimin %60'ı Chrysler'a, %40'ı ise Çiftçiler Holding'e aitti. İşbirliği başladıktan sonra, Dodge, Fargo, DeSoto gibi markalar altında kamyon satışları gerçekleştirildi. Ancak, beklenen başarı sağlanamadı ve şirketin ayrılma süreci başladı.
Chrysler, Türkiye'deki hedeflerine ulaşamadığı sonucuna varınca, ülkeden çekilme kararı almak zorunda kalabilir.
2000 YILINDA ÇIKAN EKONOMİK KRİZ FİRMAYI VURDU
Firmanın karlılığı zirve yapmışken, 2000 yılında küresel bir ekonomik kriz patlak verdi. Bu kriz, şirketi etkisi altına alarak üretimi durdurmayı gerektirdi.
Krizin nedeni, hammaddenin dolar cinsinden alınması, borçlanma ve borcun geri ödenmemesi olarak belirtiliyor.
Şirket, bu zorlu dönemin sonucunda ASKAM adını benimsemeye karar verdi. 2002 yılında, Daimler Benz ve Chrysler'in birleşmesiyle firma, ASKAM Kamyon İmalat ve Ticaret A.Ş. olarak yeniden yapılandı.
Ardından, 2003 yılında ASKAM'ın üçte birlik hissesine sahip olan Çiftçiler Grubu, Tatko ve Ruşenşad'ın hisselerini devralarak ASKAM hisselerini tek bir elde topladı.
YERLİ KAMYON ÜRETMEK İSTİYOR ANCAK BAŞARILI OLAMIYOR
ASKAM'ın teknolojik yeniliklere cevap vermedeki yetersizliği ve biraz da şanssızlığı sonunu getiriyor.
ASKAM, yaptığı bir dizi hamle ve çaba rağmen istenilen seviyeye ulaşamıyor. Özellikle BMC, Mercedes ve Ford gibi önde gelen firmaların gerisinde kalıyor.
Bu durumun temel nedeni, Ar-Ge çalışmalarının yetersiz olması.
Yetersiz Ar-Ge çalışmaları, hem yeniliklere ayak uydurma konusunda sıkıntı yaşamasına neden oluyor hem de kendi parçalarını üretememesi sebebiyle dışa bağımlı ve borçlanmaya meyilli bir şekilde üretime devam etmek zorunda kalıyor.
Şirket, 2007 yılında kamyon üretimini durduruyor. Fakat 2014 yılına kadar yedek parça satışına devam ediyor.
Günümüzde Çiftçiler Holding resmî sitesinde ASKAM için 'Yeniden yapılanma doğrultusunda çalışmalar devam etmektedir.' şeklinde bir açıklama yer alıyor.