Çin menşeli olan Great Wall, Türkiye’ye gelerek yatırım yapacağını açıklamış ve otomotiv sektöründe ses getirmişti. Ancak iş gücü ve maliyetlerde sık sık değişen dengeler nedeniyle bu kararını erteleme kararı aldı.
Bu karar neticesinde diğer Çinli otomotiv markaları da Türkiye’ye yatırım yapmak için yeterli güven ve teşviklerin kendilerine sunulması gerektiğini söylüyor.
TÜRKİYE OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE TEHLİKE ÇANLARI ÇALIYOR
Türkiye’nin en önde gelen sektörlerinden olan otomotiv sektöründe yaşanan bu olumsuz durum akıllara otomotiv sektöründe tehlike çanlarının çaldığını ve durumun iyiye gitmediğinin işaretini veriyor.
Artan ekonomik koşullar, artan iş gücü maliyeti nedeniyle sektör yatırımcıları geri adım atıyor.
Avrupa’dan yeteri kadar istediğini alamayan otomotiv sektörü Çin otomotiv sektörünün meyvelerini yemek için uğraşırken bu yaşanan gelişme ile bir darbe de oradan aldı diyebiliriz.
Ekonomim gazetesinden Aysel Yücel'in haberine göre bu kararda, sürekli değişen düzenlemeler ve artan işgücü maliyetlerinin yanı sıra, Chery, Skywell ve MG gibi diğer markalar da Türkiye'ye yatırım yapmayı düşünüyor ancak Avrupa'daki tekliflerin yanı sıra Türkiye'den "güvence" ve cazip teşvikler bekliyorlar. Otomotiv sektöründe yıl sonunda %35 daralma öngörülürken, üretim ve ihracatta düşüşe geçilmiş durumda.
Çin'den gelen araçlara ek vergiler getiren Türk hükümeti, son tebliği ile Çin menşeli elektrikli araçlara en az 20 servis noktası kurma zorunluluğu getirdi. Great Wall Motors'un yatırım kararını ertelemesinde elektrikli modellerin Avrupa'da beklenen başarıyı elde edememesi ve benzinli araçlarda AB TİP onayının olmaması da etkili oldu.
Sektör temsilcileri, Çinli otomotiv markalarının Türkiye'ye yatırım yapmaktan çekindiğini ve güvence aradıklarını ifade ederken, "Yatırımcılar garanti istiyor çünkü belirsizlikten korkuyorlar. Bugün yatırım yaparım, yarın düzenlemeler değişir endişesi var. Regülasyonların sabit olacağından emin değiller" şeklinde konuştu.