İstanbul’da belirli saatlerde durma noktasına gelen yoğun trafik için yeni çareler aranıyor. Bu konuda yeni çalışmalar yapılıyor. İstanbul trafiğini çözmeyi hedefleyen “Trafik Sıkışıklığı Fiyatlandırması” uygulaması yeni olarak gündeme getirildi.
İSTANBUL’UN TRAFİK SORUNUNA YENİ ÇÖZÜM: ÜCRETLİ GİRİŞ UYGULAMASI GÜNDEMDE
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), trafik sorununa çözüm bulmak amacıyla “Trafik Sıkışıklığı Fiyatlandırması” uygulamasını pilot bölgelerde hayata geçirmeye hazırlanıyor. İlk olarak Eminönü’nde uygulanacak sistem, Kadıköy’ün bazı bölgelerinde de devreye girecek. Araç sahipleri, bu bölgeler için giriş ücreti ödeyecek.
PLANIN DETAYLARI ŞEKİLLENDİ
Trafik yoğunluğunu azaltmayı, hava kirliliğiyle mücadele etmeyi ve çevreci ulaşımı teşvik etmeyi amaçlayan yeni planla birlikte pilot bölgelerde uygulama gerçekleştirilecek.
İlk olarak Eminönü, ardından Kadıköy Moda bölgesi, pilot bölgeler olarak seçildi.
2030 YILINA KADAR TRAFİK YOĞUNLUĞU YÜZDE 10 AZALACAK
Plan kapsamında, 2030 yılına kadar hedeflenen veriler şu şekilde:
Trafiğin zirve yaptığı saatlerde, trafik yoğunluğunda yüzde 10,1 azalma amaçlanıyor. 2040 yılında ise bu azalmanın yüzde 12,8 olması öngörülüyor.
Çevreye zarar veren araçlardan ekstra ücret alınacak.
Deniz ulaşımı ve otobüs öncelikli şeritlerin artırılması ile çevre dostu düzenlemeler artırılacak.
Çevre dostu araçlar düşük tarife avantajından faydalanacak.
İSTANBUL TRAFİK VERİLERİ: 104 SAAT TRAFİKTE GEÇİYOR
TomTom Trafik Endeksi’ne göre İstanbul’da:
Ortalama ilerleme hızı: 23 km/s
Yıllık trafikte kaybedilen süre: 104 saat
Ortalama 10 km yolculuk süresi: 20 dakika 40 saniye
DÜNYADA ÖRNEKLERİ MEVCUT
Londra, Stockholm, Milan ve Singapur gibi şehirler, bu sistemi başarıyla uygulayarak;
Trafik yoğunluğunu %40’a kadar azalttı.
Toplu taşıma kullanımını %5-10 artırdı.
İstanbul Bilgi Üniversitesi’nden Prof. Dr. Ayşe Uyduranoğlu, bu sistemin İstanbul’da başarılı olabilmesi için şunları öneriyor:
1. Pilot uygulama sonuçlarının şeffaf bir şekilde paylaşılması.
2. Çevre dostu araçlara düşük tarife uygulanması.
3. Toplumun desteği için referandum gibi yöntemlerin değerlendirilmesi.
Eminönü ve Kadıköy’de başlayacak pilot uygulamadan elde edilecek sonuçlar doğrultusunda, sistemin İstanbul’un diğer bölgelerine yayılması planlanıyor. Uygulamanın, trafik yoğunluğunu azaltması, hava kalitesini iyileştirmesi ve toplu taşıma kullanımını artırması hedefleniyor.