Kamu Son Haber'in birinci sayfası için tıklayın...
‘CEBİMİZDEN TEK KURUŞ’ DEĞİL, ZAMLARLA 163 MİLYAR TL ÇIKACAK
AKP iktidarının “Cebimizden bir kuruş çıkmayacak” diye sunduğu Yap-İşlet Devret projelerine 2024’te tam 163 milyar lira ödeyeceğiz. Türkiye’nin altyapı yatırımlarında sıklıkla tercih edilen Yap İşlet-Devret (YİD) modeli, kamu-özel sektör işbirliğinin öne çıkan örneklerinden biri olarak bilinse de, bu modelle inşa edilen köprü ve otoyollar için verilen geçiş garantileri, ekonomi gündemini meşgul etmeye devam ediyor.
Ziraat Bankası eski Genel Müdür Yardımcısı, Halkbank eski Yönetim Kurulu Murahhas Üyesi, Başkent Üniversitesi Uluslararası Finans ve Bankacılık Bölüm Başkanı Prof. Dr. Şenol Babuşçu, YİD’lerle ilgili sosyal medya hesabından çarpıcı bir paylaşım yaptı. Prof. Dr.Şenol Babuşcu 2024 yılında bu projeler için öngörülen ödeme miktarının 163 milyar TL’ye (5 milyar 430 milyon dolar) ulaşacağını bildirdi.
Ekonomist Babuşçu X hesabından “Cebimizden tek kuruş çıkmayacak” denilen yap-işlet-devret (YİD) modeli ile geçiş garantisi verilen köprü ve otoyolları inşa eden şirketlere 2024 yılında 163 milyar TL ödenecek. Bu ödeme tutarının artmaması için seçimden sonra gerçekçi fiyatlama yapılacak. Köprü ve otoyol zamları Nisan’da...” paylaşımını yaptı. AKP, iktidarı YİD projelerini vatandaşa “Cebimizden tek kuruş çıkmayacak” diye sunmuştu. Ancak bu vaatlerinin aksine, devlete ait bütçeden yapılacak bu devasa ödemeler, kamu finansmanı üzerinde ciddi bir yük oluşturuyor.
Babuşcu’nun belirttiğine göre, bu ödeme tutarının daha fazla artmaması adına seçimden sonra gerçekçi bir fiyatlama yapılması hedefleniyor. Bu adımın, özellikle köprü ve otoyol geçiş ücretlerinde bir artışı beraberinde getireceği öngörülüyor. Bu durum, sürücüler ve genel olarak ekonomi için yeni bir mali yük anlamına gelebilir. Babuşcu’nun analizlerine göre, yapılacak fiyatlandırma düzenlemesi ile Nisan ayında köprü ve otyol geçiş ücretlerinde zamların kapıda olduğu belirtiliyor. Bu durum, ulaşım maliyetlerinde bir artışa neden olacak ve vatandaşların cebini direkt olarak etkileyecek.
YİD modeliyle inşa edilen köprü ve otoyollar, Türkiye’nin ulaşım altyapısını geliştirmede önemli bir rol oynuyor. Ancak bu projelerin finansmanı ve geçiş garantileri, ekonomik sürdürülebilirlik açısından ciddi soru işaretleri barındırıyor.