Kamu Son Haber'in birinci sayfası

Kamu Son Haber'in birinci sayfası

Kamu Son Haber'in birinci sayfası

bir-001.jpg

Kamu Son Haber'in birinci sayfası için tıklayın...

TÜRK SAHİPLİ FİLO YABANCI BAYRAKLA BÜYÜYOR

Türk Armatörler Birliği'nin açıkladığı rapora göre, Türk sahipli filonun yüzde 30'dan fazla büyüdüğü 2022 yılında, Türk bayraklı gemi sayısı yüzde 55 azaldı.

Deniz Ticaret Filosu, son 1,5 yıldaki yüzde 65'i aşan büyüme performansıyla küreselde 12'nci sıraya yükselirken, Türk bayraklı gemi sayısında yaşanan düşüş dikkat çekiyor. Türk Armatörler Birliği'nin açıkladığı rapora göre, Türk sahipli filonun yüzde 30'dan fazla büyüdüğü 2022 yılında, Türk bayraklı gemi sayı yüzde 55 azaldı. Yabancı finans kuruluşlarının Türk bayraklı gemileri tercih etmemesinin yanı sıra yerli bayraktaki vergi yükü ve iş hukukunun ağır şartları armatörlerin yabancı bayrağa kaçmasındaki en önemli nedenler olarak gösteriliyor.

Küresel ticaretin yüzde 80'den fazlasının taşındığı denizyolunda, pandemiyle birlikte navlunda rekor artışların yaşanması, amatörleri gemi yatırım konusunda harekete geçirmiş, 2013 yılından sonra Türk sahipli filo ilk kez 2021 yılında yeniden büyüme trendine girmişti.

Ocak 2021'de küreselle 15. sırada olan 1000 GT ve üzeri Türk sahipli filo, global büyümeyi neredeyse 10'a katlayarak Ocak 2022'de 14. sıraya yüksekli. Armatörlerin gemi yatırımları 2022 yılı boyunca da sürdü. Ocak 2021'de yaklaşık 28 milyon DWT olan filo, Ocak 2022'de 31 milyon DWT ve Ocak 2023' 41 milyon DWT'ye yükseldi.

Geçtiğimiz haftalarda Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdülkadir Uraloğlu, Temmuz 2023 itibarıyla Türk sahipli filonun 45 milyon DWT'ye ulaşarak küreselle 12. sıraya yükseldiğini açıklamış. Türk Amatörler Birliği, dün bir rapor yayımlayarak yerli deniz ticaret filosunun güncel verilerini ve segmentler bazında gelişimini detaylı bir şekilde açıkladı.

Deniz Taşımacılığı 2022/2023 Görünüm Raporu'nda 2022 yılına yönelik yerel ve küresel filo verileri olsa da Türk Amatörler Birliği'nden aldığımız bilgiye göre, 1 Kasım 2023 itibarıyla Türk ticaret filo kapasitesi 49,7 milyon DWT ye ve gemi sayısı 1786'ya ulaştı. Böylece son 19 aydaki büyüme oranı yüzde 67 oldu.

Raporda en dikkat çeken noktalardan biri filodaki hızlı büyümeye karşın Türk bayralı gemi sayısındaki düşüş oldu. 2022 yılı sonunda filoda Türk bayrağının payı yüzde 16,82'den yüzde 13,4'e düştü. Öte yandan, 2022'de Türk bayrağı taşıyan geri sayısı da yüzde 55 azalarak 795'ten 359'a geriledi. Türkiye bayrak sıralamasında 32'inci sırada. Peki yerli armatörler neden yabancı bayrağa kaçıyor? Konuyla ilgili görüştüğümüz armatörler, bunun en önemli sebeplerinden birinin kolay bayrakların sürdürülebilir rekabet avantajı sağlaması olduğunu söyledi.

Yerli armatörler gemilerine Türk bayrağı çekmek istiyor ancak bunun için şartların hafifletilmesi gerektiğini ifade ediyor. Türk Bayrağına dönüşüm özendirilmesi için kolay bayraklara kıyasla önemli dezavantaja sebep olan etkenlerin ortadan kaldırılmasına veya hafifletilmesine yönelik çalışmalar yapılması isteniyor.

FİLO DEĞERİ 3 YILDA 3'E KATLANDI

Türk Amatörler Birliği'nin raporuna göre, geçen yıl yerli filo yüzde 30'un üzerinde büyürken, global büyüme ise yüzde 4'ün altında kaldı. 2022'de Küresel Filo DWT Sıralama Yüksek Arta kategorisin de Türk Ticaret Filos, dünya genelin de büyüme açısından 30 ülke arasında 2. sırada yer aldı, Band 30 filolarından 12'sinde de azalma yaşandı. Türk Ticaret Filosu, DWT olarak dünya filosunun yüzde 1,77'sini, say olarak ise yüzde 3,48'ini oluşturuyor.

2019'da yaklaşık 9 milyar dolar olan Türk sahipli filonun değeri, sadece 3 yılda neredeyse üç katına çıktı. Ağustos 2023'teki filomuzun değeri 19.7 milyar dolara ulaştı. Tüm segmentler bazında küreselde 12. sırada olan yerli filo, kuru yük elinde ise yüzde 2,16 pay ile 9. sırada yer alıyor. Dünya Genel Kargo Gemileri Sıralaması'nda ise Türkiye, yüzde 4,7 pay ile 5. sırada bulunuyor.

Türk Amatörler Birliği Genel Koordinatörü Hüseyin Çınar, "Bu benzersiz rapor, Türk Amatörler Birliği Ekibi tarafından hazırlandı ve Türk taşımacılığı sektörü hakkında şimdiye kadar bilinen veya bilinmeyen birçok sayısal başlığı içeriyor. Burapor, Türk Deniz Taşımacılığının oldukça detaylı bir haritası ile ilgili birçok sayısal veriyi sunuyor.

Türk Amatörler Birliği bu raporu her yıl hazırlamakta ve tüm dünya denizciliği ile paylaşılıyor" istatistleriyle birlik tarafından hazırlanan raporun önemine vurgu yaptı.

YERLİ BAYRAKTA VERGİ VE DİĞER ZORUNLU ÖDEMELER YÜZDE 35 DAHA FAZLA

*Görüştüğümüz armatörler deniz ticaret filosunda Türk bayrağından yabancıya kaçışın başlıca nedenlerini Dyle sıralıyor.

*Malta, Panama ve Marşal Adaları gibi ülke bayraklarına tanınan taşıma kolaylıkları, Türk bayrağına göre daha fala

*Türk bayrağında vergi ve diğer zorunlu giderler ile personel maliyetleri, kolay bayraklara göre yaklaşık yüzde 35 daha yüksek.

* Uluslararası finans kuruluşları, Türk armatör tarafından satın almaya yüksek tonaj gemilerinin finansmanına sıcak bakmıyor.

*Yabancı bayrakta tutulan Türk sahipli gemilerin navlun gelirleri yurtdışı bankalarında tutulabiliyor.

*Uluslararası yüklerin gelirleri, kabotaj yüklerine göre yüksek. Yabancı bayrakta, zorunlu personel sayısının düşük olması, maliyet avantajı sağlıyor.

*Yeni mezunlar bedelli askerlikten yararlanmak için yabancı bayraklı gemileri tercih ediyor.

*Türk bayraklı gemilerde, yabancı uyruklu personel çalıştırma esnekliği bulunmuyor.

sekiz.jpg

İlgili Haberler
YORUMLAR
YORUM YAZ
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.