Liselere Geçiş Sistemi (LGS) sınavına Rehberlik Öğretmeni Çağla Akyavaş, LGS'de başarılı olmanın ipuçlarını veriyor.
1. ÇOK ÇALIŞMAK VERİMLİ ÇALIŞMAK DEĞİLDİR
Öğrencilerimiz özellikle LGS'ye hazırlanma sürecinde diğer arkadaşlarından geri kalmama düşüncesi veya yaşadıkları aile baskısından dolayı her anlarını ders çalışarak geçirmeye meyilli olabiliyor. Fakat şunu unutmamak gerekli ki LGS'de derece yapmış bir öğrenci durmadan ders çalışan bir öğrenci değildir. Verimli ders çalışma rutini öğrencinin daha önceki ders çalışma periyotlarında veya okul derslerinde kendini gözlemleyip kendi dikkat süresini belirlemesi ve bu süreyi baz alarak molalar eşliğinde kendi programını belirlemesiyle oluşur. Bu nedenle çalışma programı süresi öğrenciye özel yapılmalı, pomodoro gibi aralıklı ders çalışma metotları kullanılmalı, düzenli molalar verilmeli ve LGS dışında öğrencinin enerjisini atabileceği, moral bulabileceği hobileri ve aktiviteleri engellenmemelidir.
2. HEDEF BELİRLEMEK ÖĞRENCİNİN YOLUNU AYDINLATIR
LGS'de derece yapan öğrencilerin başarı sırrı hiç şüphesiz kısa ve uzun vadeli hedefler belirlemeleridir. Uzun vadeli hedeflerin sonuçlarını görmek daha uzun bir zaman gerektirdiği için öğrencilerde sıkılma, pes etme gibi durumlar görülebilir. Bunu önlemek için uzun vadeli hedeflere giden yolda kısa vadeli hedefler belirlemekte yarar vardır. Örneğin, öğrencinin uzun vadeli hedefi LGS'de 20 matematik neti yapmaksa, ocak ayına geldiğinde matematikte en az 15 net yapabiliyor olması öğrencimiz için kısa vadeli bir hedef olabilir. Böylelikle aynı bir oyunda bölümleri geçiyor gibi küçük görevleri yerine getirip güçlenecek, motive olacak ve uzun vadeli hedefine bir o kadar yaklaşmış olacak.
3. DERS ÇALIŞMA PROGRAMI HAFİFE ALINMAMALIDIR
Her öğrenci eğitim hayatının belli bir döneminde kendine ders programı hazırlamak için kolları sıvamıştır. Fakat çoğu öğrenci de bu programa uyamadıkları için hızlı bir vazgeçiş görmek mümkündür. Unutmayın ki bir öğrenci programa uyamıyorsa o program asla öğrencimize uygun bir program değildir. Örneğin, öğrencilerin program hazırlarken herkesin günde 200 soru çözdüğünü düşünüp programına 200 soru yazması ve doğru bir program hazırladığını düşünmesi bir yanılmadır. Halbuki öğrencilerimiz kendi potansiyellerini fark edip tempolarını yavaş yavaş yükseltmeli, gerekirse günde 50 sorulardan başlayıp her hafta programını güncelleyerek ilerlemelidir.
4. STRES YÖNETİMİNİ SAĞLAMAK NETLERİ ARTIRIR
LGS'ye hazırlanma süreci boyunca birçok ruh hali öğrencileri bekliyor olacak. Bazen denemelerde çıkan netleri onları çok sevindirip özgüven kazandırırken, bazen yapamayacağım hissine kapılıp pes etme ruh hali içine girecekler. Bu tip durumlara öğrencilerimiz hazırlıklı olmalı, onları nasıl bir sene beklediği Eylül ayından itibaren onlara anlatılmalı. Her zaman çok iyi modda olunamayacağı, zaman zaman yaşanabilecek düşüşlerin doğal olduğu, heyecanın güzel bir duygu olup insanı zinde tutan bir tarafının olduğu fazlasının ise strese dönüştüğü ve bizi hata yapmaya sürükleyeceği öğrenciler tarafından iyi anlaşılmalı. Kaygı düzeyi yüksek olan öğrenciler için aile ve öğretmen desteği, gerekirse profesyonel bir yardımın önemli olduğu unutulmamalı.
5. TATİLLER İYİ DEĞERLENDİRİLMELİ
LGS'ye yeni çalışmaya başlayacak öğrenciler için yaz tatili, LGS senesi içindeki ara tatiller, bayram tatilleri, sömestr tatili ve okulun son zamanları çok fazla önem taşır. Bu tatillerde öğrenciler kendini bir nevi “kampa” alırlarsa netlerinde ciddi artış olurken, bu tatilleri iyi değerlendiremeyen öğrenciler sıralamalarda düşüş yaşayabilir. Her uzun tatilde öğrenciler eksik kitaplarını bitirmeye, zorlandığı konuları tamamlamaya yönelik kendine program yapmalı ve tatilleri iyi değerlendirmelidir. Özellikle yazın LGS için çalışmaya başlamak isteyen öğrenciler bir senelik maratonda tempoyu yavaş yavaş hızlandırmaya, heveslerinin erkenden kaçmasına ve yorulmaya neden olmamak için yaz aylarında dinlenmeyi ihmal etmemeli, programlarını çok yoğun yapmamalılar.
6. HAYIR DEMEKTEN KORKULMAMALI
Sene içinde bol bol ders çalışırken öğrencilerin kendilerine de vakit ayırmaları gerektiğinin önemini vurguladık. Fakat burada bu senenin özel olduğu ve bir sınava hazırlanıldığı da unutulmamalıdır. LGS'de derece yapan öğrencilerin başarı sırrı teknoloji gibi keyif veren uğraşlara hayır diyebilmekten geçiyor. Oyun oynamayı çok seven, sosyal medyada vakit geçirmekten çok zevk alan, dizi ve filmleri hiç kaçırmayan öğrencilerimizin bu değerli vakitlerini bu sene daha çok derse vermesi son derece önemli. Önerimiz öncelikle dikkatinizi dağıtan unsurları çalışma alanınıza sokmamanız. Çalışma süreleriniz içerisinde tüm bu negatif kaynaklara hayır demeniz ve onlarla geçireceğiniz zamanı ders dışı vakitlere ötelemeniz.
7. TEST VE DENEME ANALİZİ İYİ YAPILMALI
Öğrencilerin netlerini arttırması için en önemli madde çözdükleri soruların analizini iyi yapabiliyor olmaktan geçiyor. Bir test veya deneme çözdükten sonra bu soruları incelemek çok önemli. İlk olarak sorulara bakarak neden yanlış yapıldığını belirlemek gerekli, dikkat hatası mı? Bilgi eksikliği mi? Tekrar eksikliği mi? Neden yanlış yaptığınızı bulduktan sonra mutlaka o sorunun doğru cevabı öğrenci tarafından öğrenilmeli, bunun için özellikle kendinden çözümlü olan kitap ve denemeleri çözmek son derece yararlı olacaktır.
8. SINAVIN STRATEJİ GEREKTİRDİĞİ UNUTULMAMALI
Her sınav aynı zamanda bir stratejik oyundur. Düzenli ve çok çalışan öğrencilerin özellikle sınava az bir süre kala daha çok net yapabilmek için yöntemler belirlemeleri de son derece önemlidir. Örneğin, sınav anında ilk hangi dersten başlayacağınızı, hangi derse kaç dakika vereceğinizi belirlemek, bir dersteki açığınızı farklı bir dersi çok iyi yaparak kapamak gibi hamlelere tüm sene boyunca yaptığınız çalışmaları gözlemleyerek karar verebilir ve sınav anında uygulayabilirsiniz.
9. MEB KAZANIM TESTLERİ, YENİ NESİL SORULAR VE ÇIKMIŞ SORULAR MUTLAKA ÇÖZÜLMELİ
LGS'ye hazırlanan bir öğrenci de özellikle ikinci dönemin sonuna doğru çıkmış soruları çözerek antrenman yapmış olur ve sınava daha iyi hazırlanır. Ayrıca eylül ayı itibarıyla her ay MEB kazanım testlerini çözmek LGS sınav formatına öğrencinin alışması ve LGS soru tipini daha iyi anlamasını sağlar. Bu da test ve deneme seçerken ona yarar sağlayarak, hem kendine hem de sınav seviyesine uygun kitaplar seçmesine yarar sunar. Özellikle bir konuyu öğrenirken temel düzey test ve etkinlikler çözmek gerekli olsa da sonrasında vakit kaybetmeden seviye artırıp yeni nesil sorular çözmek ve soru pratiği yapmak çok önemlidir. Ayrıca hep aynı kaynaktan test çözmek yerine farklı soru tipleri görmek adına değişik kaynaklar kullanmakta verimli olacaktır.
10. HIZLI VE DİKKATLİ OKUMA / ANLAMA BECERİSİ OLDUKÇA ÖNEM TAŞIYOR
LGS'de derece yapan öğrencilerinin en önemli özelliklerinden biri de hızlı ve verimli okuma becerileri geliştirmiş olmalarıdır. Bu beceri sayesinde sınavda uzun paragraf sorularını daha hızlı okuyabiliyor ve sürelerini arttırarak zorlandıkları sorulara daha fazla vakit ayırabiliyorlar. Öğrencilerin süreyi iyi kullanabilmesi ve soruları doğru anlayabilmesi ise çok kitap okumaktan geçiyor. Özellikle 8. sınıf öğrencileri kitap okumanın yanında her gün paragraf testi çözmeyi de ihmal etmemeli ve bunu alışkanlık haline getirmelidirler.