Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası, yayımlanan bir duyuru ile 2023 Aralık ayında SEDDK tarafından belirlenen hasar maliyet endeksi uygulamasıyla yenilikler gerçekleşti.
Gerçekleşen bu uygulama, değişen ekonomik koşulların dikkate alınmasıyla, sigortalıların haklarının korunması ve hasar prim dengesinin sürdürülebilirliğinin sağlanması amacıyla hayata geçirildi.
Hasar maliyet endeksi, zorunlu trafik sigortası primlerinin belirlenmesinde temel referans noktası olarak kullanılacak. Her ay, asgari ücret, yedek parça, bakım-onarım ve motorlu araçlardaki fiyat değişimleri gibi faktörler göz önünde bulundurularak hesaplanacak olan bu endeks, prim miktarının belirlenmesinde önemli bir rol oynayacak.
Aracın modeli, yaşı ve ikamet edilen bölge gibi faktörlerin yanı sıra endeksi oluşturan fiyatların değişimleri de prim miktarını etkileyecek.
Hasar maliyet endeksinin hesaplanmasında, aylık olarak asgari ücret artış oranının yüzde 45'i, Türkiye İstatistik Kurumu tarafından açıklanan harcama endeksinde yer alan yedek parça ve aksesuarların fiyat artış oranının yüzde 30'u, aynı endekste yer alan motorlu araçların fiyat artış oranının yüzde 15'i ve kişisel ulaştırma araçlarının bakım ve onarım fiyat artış oranının yüzde 10'u dikkate alınacak.
SEDDK'nın yayımladığı genelgeye göre, hasar maliyet endeksine dayalı olarak hesaplanan mayıs ayı prim artışı azami yüzde 3 olarak belirlendi. Bu sayede sigorta şirketleri, zorunlu trafik sigortası poliçe fiyatlarını mayıs ayında en fazla yüzde 3 oranında artırabilecekler.
"HASAR MALİYET ENDEKSİNDE EN ÖNEMLİ KALEM ASGARİ ÜCRET ARTIŞI"
AA muhabirinin sorularını yanıtlayan İstanbul Ticaret Odası (İTO) Sigortacılık Meslek Komitesi Başkanı Özgür Yılmaz, hasar maliyet endeksinde en önemli kalemin asgari ücret artışı olduğunu belirterek, şunları kaydetti:
"Hasarlar mevcut asgari ücret düzeyine göre belirleniyor. Bir işçinin maaşının artıyor olması, tüm maliyetlere yansıdığı için hasar onarım fiyatı da otomatikman artmış oluyor. Hükümetten yapılan açıklamaya göre, asgari ücrete ara zam olmayacak. Bu zammın olmaması hasar maliyet endeksini artırmayacağı için zorunlu trafik sigortasında primlerin çok fazla yükseleceğini düşünmüyorum."
KASKO GİBİ SERBEST TARİFE TALEBİ
Trafik sigortalarında belirlenen prim oranının sektördeki şirketlere olumsuz etkilerinden bahseden Yılmaz, kaskoda olduğu gibi serbest tarifeye geçilmesi gerektiğini savundu.
Yılmaz, mevcut uygulamadan dolayı kaza yapmayan, hasarsız sürücülerin de yüksek prim ücretleriyle karşı karşıya kaldığını öne sürerek, serbest tarifeye geçilmesiyle sigortalının daha uygun primlerle poliçeye ulaşabilir hale gelebileceğini söyledi.
Sektörün serbest tarife öncesi yarı serbest tarifeye geçilmesi önerisini değerlendiren Yılmaz, sözlerini şöyle tamamladı:
"Üst sınırın devlet tarafından belirleneceği bir tarifenin uygulanması daha mümkün. Bu tarife ile sigorta şirketlerinin hasardan elde edilen zararı kurtarabilmek adına primlendirmesini kendi yapabileceği bir aralık hakkı tanınabilir. Sektör temsilcilerinin otoriteye bu taleple gittiklerini biliyoruz. Bu çalışmaları da düşünürsek ben hasar maliyet endeksi uygulamasını serbest tarifeye hazırlık olarak görüyorum."