Tüketici hakem heyetleri, tüketicilerin satıcı veya sağlayıcılarla yaşadığı sorunlara çözüm bulmak için 1995 yılından bu yana hizmet vermektedir. Bu heyetler, tüketicilerin haklarını korumak, uyuşmazlıkları adalete uygun, hızlı, basit ve ucuz bir şekilde çözmek ve yargıya gitmeden anlaşmaya varmak için önemli bir rol oynamaktadır. Son 28 yılda, 17 milyon civarında uyuşmazlık, tüketici hakem heyetleri tarafından sonuçlandırıldı.
2023 yılı içinde tüketici hakem heyetlerine 727 bin 630 adet başvuru gerçekleştirildi ve bunların 707 bin 814 tanesi karara bağlandı. Geçen yıl sonuçlanan başvuruların toplam tutarı yaklaşık 3,9 milyar lira olarak hesaplandı. Tüketiciler, e-Devlet sistemi üzerinden tüketici hakem heyetlerine kolayca başvurabilirler. Şikayetler, Tüketici Bilgi Sistemi sayesinde hızlı bir şekilde iletilir.
BAŞVURULARIN ÇOĞU E-DEVLET'TEN YAPILDI
2023 yılında tüketicilerin hak arama konusunda en çok kullandıkları yöntem e-Devlet oldu. Bu yıl toplam 724 bin 36 başvurunun 477 bin 327'si (%66) e-Devlet üzerinden elektronik olarak yapıldı. Elektronik başvuru yöntemi, hem zamandan hem de maliyetten tasarruf sağladığı için tüketiciler tarafından daha fazla rağbet gördü.
EN ÇOK ŞİKAYET AYAKKABIYA
Ayakkabı, tüketicilerin en çok şikayet ettiği ürün oldu. Geçen yıl yapılan başvuruların %12,5'i ayakkabıyla ilgiliydi. Bu, 90 bin 918 başvuruya karşılık geliyor. Cep telefonları ve kredi kartı üyelik ücretleri de sıkça şikayet edilen konulardı. Başvuruların %5,29'u cep telefonlarına, %5,26'sı kredi kartı üyelik ücretlerine ilişkindi.
Tüketicilerin şikayet ettikleri diğer ürün ve hizmetler arasında kıyafet (%4,55), internet abonelikleri (%4,35), mobilya (%3,98) ve GSM aboneliği (%2,61) bulunuyor. Sektörel olarak bakıldığında ise perakende ticaret sektörü en çok şikayet alan sektör oldu. Başvuruların %58,59'u bu sektöre yönelikti. Abonelik hizmetleri sektörü (%10,69) ve finansal hizmetler sektörü (%10,31) ise ikinci ve üçüncü sırada yer aldı.