Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), internet ve sosyal medya kullanımına ilişkin 2024 yılı Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması'nın sonuçlarını kamuoyu ile paylaştı.
Araştırma, e-Devlet kullanımına dair verileri de içeriyor ve sosyal medya uygulamalarının kullanım oranlarına dikkat çekiyor.
2024'te internet kullanım oranı, 16-74 yaş grubunda yüzde 88,8'e yükseldi. Bu oran, erkeklerde yüzde 92,2, kadınlarda ise yüzde 85,4 olarak kaydedildi.
E-DEVLET'TE EN ÇOK KULLANILANLAR ARASINA GİRDİ
e-Devlet hizmetlerini kullanan bireylerin oranı, son 12 ayda yüzde 73,7 oldu. Bu oran erkeklerde yüzde 80,7, kadınlarda ise yüzde 66,7 olarak gerçekleşti. Yaş grubuna göre e-Devlet hizmetlerini en yüksek oranda kullanan grup, yüzde 92,1 ile 25-34 yaş aralığındaki bireyler olurken, en düşük oran ise yüzde 25,6 ile 65-74 yaş grubunda görüldü. e-Devlet hizmetlerinin kullanım amaçları arasında, yüzde 68,6 ile kişisel bilgilere erişim, yüzde 47,9 ile kamu hizmetlerinden randevu alma ve yüzde 45,1 ile kamu kurumlarına ait sitelerden bilgi edinme öne çıktı.
Son 12 ayda internet üzerinden mal veya hizmet satın alma oranı, 2023'te yüzde 49,5 iken, 2024'te yüzde 51,7'ye yükseldi. Erkeklerde e-ticaret oranı yüzde 54,1, kadınlarda ise yüzde 49,3 oldu. Bireylerin yüzde 38,8'i son 3 ay içinde internet üzerinden mal veya hizmet satın aldı veya sipariş verdi.
WHATSAPP EN ÇOK KULLANILAN UYGULAMA OLDU
Sosyal medya ve mesajlaşma uygulamaları arasında en çok kullanılan uygulama, yüzde 86,2 ile WhatsApp oldu. Bunu yüzde 71,3 ile YouTube ve yüzde 65,4 ile Instagram takip etti. Cinsiyete göre, erkeklerin yüzde 89,5'i WhatsApp, yüzde 74,7'si YouTube ve yüzde 67'si Instagram kullanırken, kadınların yüzde 82,9'u WhatsApp, yüzde 68'i YouTube ve yüzde 63,9'u Instagram tercih ediyor.
Eğitim, mesleki veya özel amaçlar için internet üzerinden öğrenme faaliyeti gerçekleştiren bireylerin oranı ise 2024 yılında yüzde 13,9'a geriledi; bu oran erkeklerde yüzde 13,7, kadınlarda ise yüzde 14,1 olarak ölçüldü.