Türkiye'de en ucuz otomobil, 4 yıl önceye göre 10 kat artmış durumda; fiyatı 1 milyon TL’yi aştı.
Türkiye'de en ucuz otomobil, 4 yıl önceye göre 10 kat artmış durumda; fiyatı 1 milyon TL’yi aştı.
Bu yılın 9 ayında, otomobil ve hafif ticari araç pazarı yüzde 65 arttı ve 857.575 adetle 2022 toplamını geçti. 1 milyon adetlik satış sınırlarına ulaşıldığı 2015, 2016 ve 2017’ye, daha yılın tamamlanmasına üç ay kala çok yaklaşıldı. Şimdiden yıl sonu rekoru garantiledi.
Herkesin birbirine sorduğu soru şu: "Tarihte ilk kez alım gücünün bu kadar düşük, otomobil fiyatlarının bu denli yüksek, krediye ulaşımın bu kadar zor, faizlerin, kurların ve enflasyonun sürekli arttığı bir yılda otomotiv sektörü tarihi satışlara nasıl imza atıyor?"
Bu sorunun cevabını, gazeteci - otomotiv yazarı Emre Özpeynirci verdi.
"Cevap Türkiye’nin nüfusunda saklı. 85 milyonluk Türkiye’de 9 ayda eğer 666.890 yeni otomobil satılıyorsa, nüfusun sadece yüzde 0.78’inin otomobil alabildiği ortaya çıkıyor.
Bu kesimin yarıdan fazlasının yüksek enflasyon ortamında yatırım amaçlı aldığını düşünürseniz asıl gerçek ortaya çıkıyor.
Gerçekten ihtiyacı olanları hesaplamaya kalkarsak bu rakam binde 2’ye, 3’e kadar iner. Türkiye’de nüfusun büyük kısmının bırakın yeni otomobil almayı, 20 yaşının altında 2.el otomobil alma şansı bile yok...
Türkiye’de 1000 kişiye düşen otomobil sayısı 175 adet. Avrupa ortalaması 572, Almanya’nın 590 adet; zirvede 704 adetle Lüksemburg var. Türkiye ise 175 adet ile 32 Avrupa ülkesi arasında son sırada.
İşin daha da vahim tarafı Türkiye’de ortalama otomobil yaşının 14 olması. Yani nüfusun büyük kısmı yeni otomobil alamadığı için park içindeki yaşlı oranı da hızla artıyor."