Ramazan ayında akılalmaz fırsatçılık bu yıl da devam etti. Toptancılar, bakliyat ve kahvaltılık ürünlerin fiyatını yüzde 10 zamlı sununca, bu fiyat marketlere de yüzde 20 oranında yansıdı. Marketlerde ve toptancı depolarında ürün stokçuluğu yapıldığına dair iddialar, yetkililerin göreve çağrılmasına neden oldu.
Türkiye Gazetesi’nin haberine göre; Ocak ayında yapılan asgari ücret ve emekli maaş artışlarına ek olarak gıda etiketleri de değişmiş, hemen hemen her ürün zamlı fiyattan raflarda yerini bulmuştu. Ramazan yaklaşınca etiketlerde ikinci bir zam furyası yaşanmaya başladı. Hafta başında toptancıların bakliyat ve kahvaltılık ürünlere yaptıkları yüzde 10 zamlı fiyat artışı sonrası perakendecilerde de fiyatlar arttı.
RAMAZAN FIRSATÇILIĞI BAŞLADI
Ay başı itibarıyla marketlerde kahvaltılık ürünler, bakliyat, süt ve süt ürünlerinde yüzde 15 ilave zam gerçekleşmişti. Bu zamlara hafta başında Ramazan fırsatçılığı da eklenince gıdada fiyat artışları yüzde 20 oranını buldu. Toptancı hallerinde yapılan fiyat araştırmalarına göre Ramazan fırsatçılığının başladığı bazı toptancılar tarafından da kabul edildi.
AKARYAKIT ETKİSİNİN OLDUĞU ÖNE SÜRÜLDÜ
Bakliyat satışı yapan bazı toptancılar, yeni yılın ilk ayından itibaren bakliyat ürünlerinin tamamına yüzde 20 zam geldiğinden bahsetti. Ek olarak aslında bakliyat rekoltesinde ciddi düşüş olmadığını ancak Anadolu’dan İstanbul’a getirilen ürünlerin maliyetinin akaryakıt fiyatlarındaki artıştan ötürü 70-80 bin lirayı bulduğunu belirtti.
STOKÇULUK İDDİASI
Halde toptancılık yapan Şehmuz Güneş’in aktardıklarına göre, Ramazan ayı halde fırsatçılık ayı olarak görülüyor. Bazı toptancılar ocak ayında yüklü olarak aldıkları ürünleri stoklayarak Şubat ayı itibariyle yavaş yavaş zamlı satmaya başlıyor.
Bu haftanın başında bakliyat ürünlerine gelen yüzde 10’luk zam oranını değerlendiren Güneş, “Ramazana kadar yüzde bir 10 zam daha yapılır” ifadelerini kullandı.
DEPOLARA KONTROL SAĞLANMALI
Durumun basit bir çözümü olduğunu söyleyen Güneş, zabıta veya ticaret bakanlığı yetkililerinin toptancı depolarını kontrol etmesi gerektiğini vurguladı. Hangi ürünlerin hangi tarihlerde ne kadarının depolara girdiği ve kaça satıldığı tespit edilirse fırsatçılığın önüne geçilebileceğini söyleyen Güneş, bu ürünlerin markete yüzde 10 daha fazla zamla girdiğini ve marketlerde etiketlerin değiştiğini de söyledi.
ZEYTİN ZAM ŞAMPİYONU OLDU
Marketlerde Ramazan dolayısıyla zamlanan ürünler dikkat çekti. Temel gıda fiyatlarında görülen artış vatandaşı endişelendirdi. En çok fiyatı artan ürünlerin başında zeytin geldi. Zeytinin kilosu 190 TL’den 300-330 TL’ye kadar yükseldi.
Aynı şekilde, ramazanın vazgeçilmezi hurma fiyatları da ciddi oranda arttı. Geçen yıl kilosu 250 TL’den alıcı bulan bir hurma çeşidi bu yıl ortalam 550 TL oldu.
İFTAR MENÜLERİ DE İKİYE KATLADI
Kırmızı et fiyatları artış gösterince dışarıda orucunu açmak isteyenler için menü fiyatları da zamlı sunulacak. İftarda yüksek fiyatlarla karşılaşılacak. Geçen yıl kişi başı 400 TL olan ortalama ramazan menüleri bu yıl 800 TL’den başlıyor.