Ulaşım sorunları öncesinde tahıllarını satmaya yönelen çiftçiler nedeniyle fiyatlarda sert düşüş yaşandı. Olası grev ile birlikte fiyatların yeniden yükseleceği bekleniyor.
ULAŞIM BUĞDAY FİYATLARINI SERT VURDU
Uluslararası tahıl piyasalarında düşüş eğilimi devam ederken, Chicago'da buğday fiyatları, bir ay öncesine göre yaklaşık yüzde 4 gerileyerek kile başına (25kg) kritik 5.20 dolar seviyesine indi. Bu düşüşte, dünyanın en büyük ihracatçılarından Kanada'da beklenen grev önemli bir rol oynadı.
KANADA İÇİN ENDİŞE VERİCİ BİR TABLO OLUŞTURUYOR
Kanada'nın iki büyük demiryolu işletmecisi, Canadian National Railway ve Canadian Pacific Kansas City, büyük bir iş bırakma eylemi ile karşı karşıya.
Bu durum, demiryolu hizmetlerinde ciddi kesintilere yol açabilir. Grev tehdidi, çiftçileri ulaşım zorlukları başlamadan tahıllarını satmaya itti. Bu da, tahılın yüzde 90'ından fazlasının demir yoluyla taşındığı ve 2024-2025 pazarlama yılında yaklaşık 25.3 milyon ton tahıl sevkiyatının öngörüldüğü Kanada için endişe verici bir tablo oluşturuyor.
UKRAYNA VE RUSYA’NIN ÜRETİMİ ARZ BOLLUĞU YARATIYOR
Buğday fiyatları, Ukrayna'dan gelen olumlu üretim beklentilerinin de baskısı altında. ABD Tarım Bakanlığı (USDA), 2024-2025 için Ukrayna buğday üretimi tahminini yüzde 10.8 artırarak 21.6 milyon tona çıkararak fiyatlardaki düşüşe katkı sağladı.
Aynı zamanda, Rusya'nın üretimindeki artış ve Çin'in yılın ikinci yarısında yavaşlaması beklenen buğday ithalatı da fiyatları baskılayan diğer faktörler arasında yer alıyor.
GREV CİDDİ HASARLARA YOL AÇAR
Kanada, tahıl, potasyum, kömür, alüminyum ve enerji gibi birçok malın taşınmasında büyük ölçüde demiryollarına bağımlı. Her yıl yaklaşık 380 milyar Kanada Doları (277 milyar $) değerinde mal ve emtia demiryolu aracılığıyla taşınıyor. Olası bir demiryolu grevi, bazı sektörlerde ciddi hasarlara yol açar:
Gübre: Kanada'nın demiryolları tarafından taşınan mallar arasında gübre, üçüncü en yüksek hacme sahip. Ülkede üretilen ve kullanılan gübrelerin yüzde 75’i demiryolu ile taşınıyor. Günde ortalama 69 bin ton gübre sevk ediliyor, bu, günde dört ila beş trene denk geliyor.
Fertilizer Canada, demiryolu hizmetlerindeki her türlü aksamanın günlük 55 ila 63 milyon Kanada Doları arasında satış geliri kaybına neden olabileceğini belirtiyor. En büyük potas üreticisi Nutrien, bu kesintinin yıllık potas satışlarını olumsuz etkileyebileceğini ifade ediyor.
Kömür: Kanada Kömür Birliği'ne göre, yılda 30 milyon tonun üzerinde taşınan kömür, demiryoluyla taşınan en büyük dökme mallardan biri. Sevkiyatlardaki aksaklıklar, madencilik devi Glencore'u etkiler.
Petrol: Kanada Enerji Düzenleme Kurumu, bu yıl demiryolu ile günlük ortalama 94 bin 400 varil ham petrol ihraç edildiğini belirtiyor.
Tarım Ürünleri: Kanada Tahıl Üreticileri Birliği’ne göre, tahılın yüzde 94’ü demiryolu ile taşınıyor. Sevkiyatların durması, emtia ihracatçıları için ciddi sonuçlar doğurur.
Kereste: Kanada hükümeti verilerine göre, 2022 yılında yaklaşık 33.5 milyar dolar değerinde ihracat gerçekleştiren orman ürünleri sektörü, ülke ekonomisine önemli bir katkı sağlıyor. Kağıt hamuru üreticisi Mercer International, olası bir demiryolu durması nedeniyle alternatif ulaşım yöntemleri dahil olmak üzere acil durum planları üzerinde çalıştığını belirtiyor. Kanada Ulusal Demiryolu, Kuzey Amerika'nın en büyük orman ürünleri taşıyıcısı olarak öne çıkıyor.