Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar'ın açıklamalarına göre, Haziran ayında markette fiyatı en çok artan ürünler limon, Antep fıstığı, çilek, kuru kayısı, fındık ve nohut oldu.
Marketlerde fiyatı en fazla artan ürün yüzde 65,7 ile limon olarak kaydedildi. Limonu yüzde 51,2 ile Antep fıstığı, yüzde 44 ile çilek, yüzde 34,3 ile kuru kayısı, yüzde 29,7 ile fındık ve yüzde 24,7 ile nohut izledi. Öte yandan, patates yüzde 17,2, domates yüzde 16,5, yumurta yüzde 16,1, maydanoz yüzde 8,1 ve yeşil soğan yüzde 7,6 oranında fiyat düşüşü gösteren ürünler arasında yer aldı.
Üretici ile market arasındaki fiyat makasının en fazla açıldığı ürün ise yüzde 303,98 ile kiraz oldu. Kirazı yüzde 291,3 ile havuç, yüzde 284 ile kuru incir ve yüzde 260 ile Antep fıstığı takip etti. Bu durum, üreticide belirli bir fiyata satılan ürünlerin markette çok daha yüksek fiyatlara tüketiciye sunulduğunu gösteriyor.
Bayraktar ayrıca, üreticideki fiyat artışlarını da değerlendirerek, limonun yüzde 100, salatalığın yüzde 63,3 ve kırmızı mercimeğin yüzde 30,2 oranında fiyat artışı yaşadığını belirtti.
Tarımsal üretimdeki maliyetleri de ele alan Bayraktar, gübre fiyatlarında artış yaşandığını ve tarım ilacı fiyatlarının yüzde 58,2 arttığını ifade etti. Ayrıca, geçen yılın aynı dönemine göre besi yemi yüzde 34,3 ve süt yemi yüzde 37 oranında fiyat artışı kaydedildiğini bildirdi.
Son olarak, Türkiye'de artan sıcakların tarımsal üretime ve tarım arazilerine zarar verdiğine ve yangın riskini artırdığına dikkat çeken Bayraktar, tarımsal üretimdeki bu zorlu süreçlerin fiyatlara da yansıdığını vurguladı.