Eskişehir BB Şehir Tiyatroları'ndan İstanbul'a çıkarma
Belli ki gürültü koparmaya gelmişler.
Ayak sesleri belli olsun diye de üç oyunu ve ekibi peşlerine takmışlar.
Önce İstanbul Devlet Tiyatrosu (İstanbul DT) ardından da İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Şehir Tiyatroları sahnelerini ele geçirdiler.
Adeta bir İstanbul çıkarması!
Eskişehir Büyükşehir Belediyesi (EBB) Şehir Tiyatroları, izleyicilerinden tam not alan; Macbeth, D-21 (Deniz''e Mektup) ve Ödenmeyecek, Ödemiyoruz! adlı oyunlarını Eskişehir''in ardından İstanbullu izleyicilerle buluşturdu.
Her bir oyuna ayrı ayrı paragraf açmadan önce, ödenekli bir tiyatro topluluğu olan Eskişehir BB Şehir Tiyatroları yönetimini ve yaratıcı ekibini, ortaya koydukları kurumsal, vizyoner ve profesyonel yaklaşımlarını satırlar aracılığı ile alkışlamak istiyorum. Geçtiğimiz yıllarda da İstanbul turnesi kapsamında yapımlarını izlemiş olduğum kurum, özenle çalışılmış yapımlara ve yetenekli oyunculara sahip.
Dünyaca ünlü İngiliz yazar William Shakespeare''in ölümsüz eseri ''Macbeth'', Sabahattin Eyüboğlu çevirisi, Özlem Belkıs uyarlaması ile Barış Erdenk yönetiminde Eskişehirli izleyicilerle buluştu. Yapımın oyuncu kadrosunda; Ali Eyidoğan, H. Tolga Tümer, Mert Kırlak, Pınar Bekaroğlu Ciotta, Yalçın Özen, Gonca Yakut ve Berkay Gökçek rol alıyor.
''Macbeth''in ünlü trajedisi, görkemine uygun bir anlayışla hayat buluyor. Kalabalık kadrolu bir yapımı, dönüşümlü oyunculuklarla dar bir kadro ile sahnelemek başarılı bir yaklaşım.
Yapımı öne çıkaran unsurlar arasında teknik detaylar (dekor, kostüm, ışık, müzik ve koreografi) göz dolduruyor. Yağmurlama sistemi, su içinde gerçekleştirilen koreografi ve metal dekorun sağladığı ses avantajı izleyenleri performansa odaklıyor. Pınar Bekaroğlu Ciotta''nın üç cadı kadını tek bir bedende birleştiren performansı etkileyici.
Tek perdede, 100 dakika gibi Shakespeare oyunları için kısa sayılabilecek bir sahnelenme süresine sahip olan yapım, 11-12 Nisan 2023 tarihlerinde İstanbul DT Mecidiyeköy Büyük Sahne''sinde İstanbullu izleyicilerle buluştu. Uzun bir alkış seremonisinin de yapıma eşlik ettiğini eklemeliyim.
İkinci yapım, Emre Basalak tarafından yazılan ve sahneye taşınan ''D-21 (Deniz''e Mektup)'' adlı yapım oldu. 13, 14 ve 15 Nisan 2023 tarihlerinde, İstanbul DT Mecidiyeköy Büyük Sahne''sinde İstanbullu izleyicilerle buluşan yapım, Türkiye''nin her hangi bir cezaevindeki D-21 koğuşunda yaşanan ve aslında Türkiye''nin panoraması niteliği taşıyan bir çalışma. Ön planda insan tarafı ağır basan ama arka fonda Demokles''in Kılıcı ve adaletin terazisinde yaşanan aksaklıkları aktaran paralel hikâyeli bir geçmişle hesaplaşma. Oyunun ilk yazıldığı dönemde katıldığı bir oyun yazma yarışmasının kazananı olduğunu da belirtelim.
Cezaevi ve koğuş kapılarının açılma ve kapanma sesleri, izleyiciyi oyunun gerçekliği ile yüzleştiriyor.
Tek perde ve 90 dakika olan yapımın oyuncu kadrosunda; Sermet Yeşil, Özgür Onan, Mete Ayhan, Emre Demirci, Yalçın Özen, Mustafa Kılıkcı, Murat Danacı, Sinan Aktezcan ve Bedri Adar rol alıyor.
Serinin son yapımı ise; ünlü İtalyan oyun yazarı Dario Fo''nun zekice yazılmış politik komedisi ''Ödenmeyecek, Ödemiyoruz!'' adlı oyun oldu. 26-29 Nisan 2023 tarihleri arasında İBB Şehir Tiyatroları Kadıköy Müze Gazhane Prof. Dr. Sevda Şener Sahnesi''nde izleyicilerle buluşan oyunun yönetmen koltuğunda Burcu Tutkun Turan bulunuyor.
Oyunu daha önce izlemiş olanların iyi bildiği, izlemeyenlerin de çok şey kaybedeceği nitelikli bir komedi. Fo''nun 1974 İtalya''sında kaleme aldığı oyunun, adeta günümüz Türkiye''si için yazılmış gibi duruyor olması oldukça ilginç. Ve Akdenizlilik kavramından olsa gerek, İtalyanlarla ortak noktalarımızın benzerlik yüzdesi oldukça yüksek.
İki perde ve 2 saat 15 dakika süren yapımın oyuncu kadrosunda; Özlem Akdoğan, H.Tolga Tümer, Özlem Baykara, Serkan Sezgin ve Berkay Gökçek rol alıyor. Genç oyuncu Gökçek''in oyunun kilit rolünde yakaladığı başarı alkışa değer.
EBB Şehir Tiyatroları Genel Sanat Yönetmeni H. Tolga Tümer önderliğindeki ekip, İstanbul''daki ayak sesleri ile epey gürültü çıkartarak dikkatleri üzerine çekti.
Kurum tiyatrosu olmanın farkındalığı ile ortaya çıkardıkları sonuç, Türk tiyatrosu adına arşiv niteliğinde bir kazanım.
Sahne üstünde estirdikleri rüzgârın hiç dinmemesi dileğiyle...